Europenii continuă să cumpere alimente în primul rând în funcție de preț, conform Eurobarometrului privind siguranța alimentară publicat pe 24 septembrie 2025 de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA). 60% dintre respondenți au plasat acest factor pe primul loc în alegerile lor alimentare, o creștere de 6 puncte procentuale față de ultimul sondaj din 2022. Acest lucru „subliniază dificultățile persistente cu care se confruntă mulți europeni în a face față cheltuielilor”, subliniază organizația.

După cost vine gustul (51%), iar 46% dintre respondenți spun că acordă apoi „atenție personală siguranței alimentare” în funcție de ceea ce cumpără, ponderea acestui factor crescând odată cu vârsta și cu anumite categorii socio-profesionale, cum ar fi lucrătorii independenți și publicul în vârstă. Deși această cifră nu a crescut față de 2022, numărul europenilor care declară că au cunoștințe despre modul în care funcționează sistemul de siguranță alimentară în Uniunea Europeană a crescut cu 6 puncte procentuale în trei ani. Pentru Nikolaus Kriz, director executiv al EFSA, aceste noi cifre sunt „extrem de încurajatoare” și determină autoritatea să își intensifice eforturile pentru a „continua să informeze cetățenii”.

Printre europenii care spun că nu acordă atenție riscurilor pentru sănătate asociate cu produsele pe care le consumă, 41% spun că „consideră siguranța alimentelor vândute ca fiind de la sine înțeleasă”. Un rezultat „pozitiv” care demonstrează „încrederea cetățenilor în Uniunea Europeană”, spune Barbara Gallani, șefa departamentului de comunicare și parteneriate din cadrul EFSA. Cu toate acestea, ea temperează observația amintind că „consumatorii au un rol important de jucat”, în special în ceea ce privește igiena alimentară și prepararea alimentelor.

O altă temă a sondajului constă în analiza surselor și canalelor de informare considerate fiabile de către europeni pe tema securității alimentare. Nouă din zece cetățeni au încredere în medicul lor în această chestiune, în timp ce 84% au încredere în oamenii de știință care lucrează în sectorul public, iar 82% au încredere în organizațiile de consumatori, la egalitate cu fermierii și producătorii primari. În ceea ce privește canalele de informare, 55% dintre europenii chestionați utilizează televiziunea, deși această cifră reprezintă o scădere de 6 puncte procentuale față de 2022. Rețelele sociale și blogurile sunt utilizate de 25% dintre respondenți, o creștere de 4 puncte procentuale în ultimii trei ani.